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Sélection de la Médiathèque


Sélection d'ouvrages choisis ce mois-ci en coup de cœur par les collaborateurs de la Bibliothèque nationale de Luxembourg (BnL).
  • Le diable probablement = The devil probably - écrit et réal. par Robert Bresson


    « Un groupe de jeunes se révolte contre la société, destructrice de la nature, décadente et sans espoir. Parmi eux, Charles, vingt ans, un pur romantique, cherche un sens à sa vie. Mais ses problèmes sentimentaux mêlés à sa difficulté d'exister le plongent bientôt dans un profond désespoir...
    Dans ce film, Robert Bresson interroge remarquablement la société de consommation. »

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  • Fuocoammare = Fire at sea - regia Gianfranco Rosi ; sogetto di Gianfranco Rosi ; da un'idea di Carla Cattani


    « Samuele is 12 years old and lives on an island in the middle of the sea. He goes to school, loves shooting his slingshot and going hunting. He likes land games, even though everything around him speaks of the sea and the men, women and children who try to cross it to get to his island. But his is not an island like the others, its name is Lampedusa and it is the most symbolic border of Europe, crossed by thousands of migrants in the last 20 years in search of freedom.
    Winner of a Golden Bear at the Berlin Film Festival, Fire at Sea is a timely documentary that is shaking the world with a shocking and brutally heartfelt insight into modern time's biggest humanitarian crisis. »

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  • Images de femmes, ou Le corset social = Images of women, or, The social corset - réal. J-F Ferrillon


    8 mars : Journée Internationale des Femmes

    « Un homme s'interroge sur l'image des femmes qui s'offre à son regard... Questionnement sur les critères de beauté véhiculés - imposés? - par le monde de la mode et ses modèles. Et peu à peu, le film nous entraîne dans une réflexion sur l’apparence en réfléchissant sur les mirages qui peuplent l’univers social, en s'attardant sur les représentations qui envahissent nos désirs inconscients. Créateurs de mode, philosophes, directrices de magazines féminins, publicitaires, psychanalystes et poètes, dénouent ainsi pour nous les lacets d’un “corset social” qui emprisonne les femmes, et auquel il est devenu difficile d'échapper. »

    Le 8 mars célèbre la Journée Internationale des Femmes : http://www.unesco.org/new/fr/womens-day


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  • Inside the commons - dir. by Sam Benstead ... [et al.] ; written by Michael Cockerell


    « Reporter Michael Cockerell presents a major new four-part documentary series produced by Atlantic Productions. Inside the Commons was filmed with unprecedented access and for the first time, going where cameras are normally forbidden. Travelling deep inside the corridors of the Palace of Westminster this series reveals what really went on behind the scenes during a remarkable year in politics, in the run up to one of the most unpredictable general elections ever. Inside the Commons follows Ministers and MPs high and low as they seek to navigate the machinery of the House, to make laws and fight their constituents battles. Inside the Commons will also introduce the nation to the people who keep the Commons working from the keeper of Big Ben, the Hawker responsible for keeping pigeons off the 19th century stonework to the gospel-singing tea lady of the Members Tea Room. It's no easy task. From crumbling stonework to leaky roofs, the series shows the challenges faced as staff strive to keep the country's most iconic and historic building functioning as a modern parliament. »

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  • Koroshi no rakuin = La marque du tueur - réal. Seijun Suzuki ; scénario Takeo Kimura ... [et al.]


    « Hanada Goro, classé au troisième rang dans la hiérarchie des meilleurs tueurs tokyoïtes, apprend que sa tête est mise à prix après un contrat raté en raison d'un incident incongru : un papillon s'est posé sur son arme et l'a troublé. Dans la fusillade, le numéro 2 est tué. Dès lors, Hanada devient la cible du mythique numéro 1, tueur mystérieux connu de tous mais jamais aperçu... Seijun Suzuki est un cinéaste japonais qui fut assez prolixe dans le genre films noirs de série B (« Yakusa ») entre 1956 et 1967. La Marque du Tueur est souvent considéré comme son film le plus marquant, celui dans lequel il poussa ses expériences surréalistes le plus loin. Cela lui vaudra d’ailleurs d’être mis à la porte de son studio. C’est effectivement un film très particulier où Suzuki a quelque peu déstructuré son récit pour se concentrer sur la forme et l’esthétisme des plans. L’inventivité est ahurissante, tant au niveau des plans, de la position de la caméra, de l’enchaînement des scènes, de l’utilisation des objets. On comprend aisément pourquoi Tarantino vénère tant Seijun Suzuki car ce film à lui seul constitue un creuset d’idées qui semblent fuser de manière continuelle. »

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  • Last chance to see - dir. by Tim Green, John-Paul Davidson, Ben Southwell


    « Join Britain's best-loved wit and raconteur, Stephen Fry, as he follows in the footsteps of his great friend, the late writer Douglas Adams, along with zoologist Mark Carwardine, to remote parts in search of some of the rarest and most threatened animals on Earth. Twenty years ago Carwardine teamed up with Adams and embarked on a groundbreaking expedition in search of some of the world's most endangered animals. This time, he is joined by Stephen Fry to see how all those animals have been faring in the years since and which, if any, survived. In this programme they search for some of the weirdest, most remarkable and most troubled creatures on earth: the Komodo dragon, the Kakapo and the blue wale. »

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  • Metromara - « Self-Portrait in Twelve Colors »

    metromara

    "Was bitteschön soll denn der Bandname „Metromara“ heißen? Ganz einfach: „Metro“ steht für die Metropole Amsterdam, in der sich das Sextett beim Studium kennenlernte, „Mara“ für die in Bochum geborene Bandleaderin und Sängerin Mara Minjoli. Wenn man sich das Debüt des deutsch-luxemburgerisch-neuseeländischen Zusammenschlusses anhört, wird auch gleich klar, welche Rolle die niederländische Hauptstadt bei der Entwicklung des speziellen Stils des Ensembles spielte. In Jazzdingen ist Holland nämlich bekannt dafür, seine Studenten fernab der Bebop-Orthodoxie auszubilden und für aktuelle Strömungen zu interessieren. Dafür stehen Gruppen wie die diesjährige Entdeckung Marutyri, das New Cool Collective oder Monsieur Dubois; dafür steht auch Metromara. Ausgehend von einem Albumtitel, der an Charles Mingus' „Self-Portrait In Three Colors“ erinnert und gleichzeitig eine Erweiterung der Farbpalette verspricht, zeigen Minjoli und ihre Mitstreiter, dass sie die zeitgenössische schwarze Musik seit der Jahrtausendwende mit Freude studiert haben. Heraus kommt dabei ein „Best of“ der vergangenen 20 Jahre: Minjoli klingt stellenweise wie eine zauberhafte Mischung aus Gretchen Parlato und Esperanza Spalding, die aber auch so weltentrückt seufzen und leiden kann wie Maria Joao. Ihre Rhythmusgruppe (Pol Belardi am enorm wendigen E-Bass, Pit Dahm am Schlagzeug) stellt unter Beweis, dass sie die reduzierten Grooves des Nu Soul à la Erykah Badu und D'Angelo komplett verinnerlicht hat. Posaunist Oliver Emmitt und die beiden zwischen Rhodes, Klavier und Retro-Synthesizern wechselnden Tastenspieler Constantin Krahmer und Jerome Klein sorgen schließlich nicht nur für solistische Highlights, sondern auch für eine gewissermaßen orchestrale Note. Denn die Arrangements der von Minjoli bis auf eine Ausnahme geschriebenen und getexteten Songs sind keinesfalls Popband-Durchschnitt. Mehrstimmige Backgroundchöre und vor allem die den Gesang der Frontfrau doppelnden oder unterlaufenden Posaunenlinien erzeugen eine flexible Basis, auf deren Grundlage erotisch Tanzbares („Night Rider“, „Fly“) sich mit bowie-beatlesken Kunstliedern („Heart Over Head“) und einem verstörenden Avantgarde-Hörspiel zum Thema Märchenprinz („Frog“) abwechselt. Am besten aber bringt der Titel des von Maya Angelou inspirierten „I'll Rise“ das Wesen von Metromara auf den Punkt: Da wächst was heran!"

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  • My darling Clementine = Faustrecht der Prärie - dir. by John Ford


    « Wyatt Earp has long fascinated filmmakers. Actors from Burt Lancaster and James Stewart to Kurt Russell and Kevin Costner have played the legendary gunfighter, but no portrayal is more definitive that Henry Fonda’s in My Darling Clementine. John Ford’s first Western since his seminal Stagecoach, My Darling Clementine ranks among the director’s finest. Telling the story of the Gunfight at the O.K. Corral, and the friendship between Earp and Doc Holliday, Ford renders this famous tale into a lyrical masterpiece, filmed in his beloved Monument Valley and full of iconic moments. »

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  • Notes on blindness - written and dir. by Peter Middleton, James Spinney


    « Documentary focusing on the audio diaries of British writer and theologian John Hull in which he recorded his experience with blindness. Having gone blind in the middle of his career and just before the birth of his first son, John Hull decided to keep audio records of his experiences as a way to come to terms with his condition and to record important family events. Having studied theology at Cambridge and obtained a PhD from the University of Birmingham, John combined his academic work on theology and education with his new experiences of disability and blindness. This included producing articles and books on the topic in which he sought to examine his condition in a Christian context as well as producing real-world solutions to aid the disabled. The film combines John's reflections with reconstructions featuring actors Dan Renton Skinner as John and Simone Kirby as his wife Marilyn to tell the story of how his eyes and eventually his visual memory failed him. »

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  • Organic Trio - « Saturn’s Spell »

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    "Acclaimed guitar-virtuoso Brian Seeger and his immensely talented group, Organic Trio, released their sophomore follow-up entitled Saturn’s Spell. Seeger, who holds the Alvin “Red” Tyler Professorship at UNO’s Jazz Studies Program, is joined by Jean-Yves Jung (France) on organ and Paul Wiltgen (Luxembourg) on drums, two other internationally acclaimed jazz musicians. Having traveled all over the world, it comes as no surprise that Seeger only comingles with the best. Seeger’s guitar playing is exceptional and with his lifetime of experience, he is able to push the boundaries of a modern jazz guitar album and redefine the shape of that style. Saturn’s Spell comes in at over an hour long, but the “infectious grooves, stellar musicianship, and compelling compositions” challenge, invite, and captivate the listener, as one finds themselves deep in thought to the sound of Seeger’s rich tone and melodic improvisations, Jung’s percussive and rhythmic playing, and Wiltgen’s energetic and dynamic drumming. Moments of groove, free jazz improvising, funky rhythms, and funk weave in and out across the 10 tracks. Seeger skates around the neck of guitar interspersing long and short notes to create space for the listener as they digest the rhythm section on 'The Place Is Now.' Seeger is successful in evoking his New Orleans roots and influence with the funky, bouncy, New Orleans style drumbeat and syncopated melody that serves as a nice break from the more exploratory compositions with the track 'Quirky.' While the music is its own high-caliber force to be reckoned with, it’s complemented by the exceptional production quality. Recorded at Dockside Studios with David Farrell, Seeger employs the help of production virtuosos Neal Cappelino for mixing and Grag Calbi for mastering. The care and thought put into the mixing and mastering definitely adds to the music and allows for these stellar compositions to be presented in a manner that’s fitting for the music. Saturn’s Spell, musically and aurally, is compelling, infectious, and graciously welcomed, as Seeger adds another diverse and exceptional group of compositions to his catalogue."

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