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Sélection de la Médiathèque


Sélection d'ouvrages choisis ce mois-ci en coup de cœur par les collaborateurs de la Bibliothèque nationale de Luxembourg (BnL).
  • The fence = La Barda - directed by Rory Kennedy ; written by Mark Bailey


    « In 2006, the U.S. government built the Southern U.S. Border Barrier, a fence that stretches only 700 miles of the 2000 plus miles comprising the U.S.-Mexican border to help contain the illegal immigration issue, at a cost of three years and three billion dollars. Kennedy investigates the impact of the fence and some of its unforeseen consequences. Through candid interviews with border guards, ranchers, environmentalists, she asked the question: Was it worth it? »

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  • He named me Malala = Malala, ihr Recht auf Bildung - dir. by Davis Guggenheim


    « An intimate portrait of Malala Yousafzai, who was wounded when Taliban gunmen opened fire on her in Pakistan's Swat Valley. The shooting of the then fifteen-year-old teenager sparked international media outrage. An educational activist in Pakistan, Yousafzai has since emerged as a leading campaigner for the rights of children worldwide and in December 2014, became the youngest-ever Nobel Peace Prize Laureate. »

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  • Living the life - dir. by Jules Williams ; created by Rosemary Reed


    « Two well-known but very different personalities question one another, resulting in the unique situation of both being interviewer and interviewee. They discuss how emotional experiences from their childhood, their early career, their achievements, the onset of success and their subsequent journey through wealth and fame has shaped their lives. Conversations between Stephen Fry & Bill Wyman, Joanna Lumley & Lord Melvyn Bragg, Leslie Phillips & Robin Gibb, Dylan Jones & George Lamb, Caitlin Moran & Fay Weldon, Brigitte Nielsen & Britt Ekland, Sir Tim Rice & Sir Ian Botham, Lord Sebastian Coe & Gary Newbon, Sir Peter Blake & Ken Russell, Paul McGann & Charles Dance, Jeremy Clarkson & Nick Mason, Cilla Black & Daniel O'Donnell, Des O'Connor & Alan Davies, Howard Marks & Peter Stringfellow, Des O'Connor & Alan Davies. »

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  • Marilyn, dernières séances [Film] = Marilyns letzte Sitzung - réal. Patrick Jeudy


    « Trente mois durant, de janvier 1960 au 4 août 1962, ils formèrent le couple le plus improbable: la déesse du sexe et le psychanalyste freudien. Elle lui avait donné comme mission de l'aider à se lever, de l'aider à jouer au cinéma, de l'aider à aimer, de l'aider à ne pas mourir. Il s’était donné comme mission de l'entourer d’amour, de famille, de sens, comme un enfant en détresse. Il voulut être comme sa peau, mais pour avoir été la dernière personne à l'avoir vue vivante et la première à l’avoir trouvée morte, on l'accusa d'avoir eu sa peau. Un portrait de Marilyn Monroe totalement inattendu dans sa relation avec le célèbre psychanalyste d'Hollywood, Ralph Greenson. »

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  • Urmila - Für die Freiheit - Regie Susan Gluth ; Drehbuch Silke Cecilia Schultz, Kristl Filippi, Susan Gluth


    « Dokumentarfilm über die Arbeit der Menschenrechtsaktivistin Urmila Chaudhary. Die gebürtige Nepalesin war sechs Jahre alt, als ihre eigenen Eltern sie aus Not als Haushaltssklavin, als so genannte Kamalari, verkauften. Nach zwölf Jahren wurde sie befreit. Um auch anderen Opfern zu helfen, schloss sie sich der Organisation "Freed Kamalari Development Forum" (FKDF) an, die für die Befreiung junger Sklavinnen in Nepal kämpft. »

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  • Oratorio per la Settimana Santa - Luigi Rossi


    "Luigi Rossi war gut vernetzt beim römischen Klerus des frühen 17. Jahrhunderts, was ihm Stellungen, Aufträge und Ansehen einbrachte. Er schrieb vor allem Opern und selbstverständlich geistliche Musik, die einen opernhaften Gestus allerdings nicht verleugnen kann. Sein ‘Oratorio per la settimana santa’ gehört zu den ersten Oratorien überhaupt, die je komponiert wurden. Die Nähe zur Oper, zum Theatralen ist daher nur zu verständlich. Nach William Christie und den ‘Arts florissants’ legt ‘Canto LX’ nun die erst zweite Aufnahme dieses beeindruckenden Werks vor. Das Ensemble, eine Initiative des ‘Institut Européen de Chant Choral’, die seit langem auf eigenen Füssen steht, ist solistisch perfekt besetzt, die Klangkultur ist brillant. Frank Agsteribbe leitet seine Sänger und das ‘Ensemble de la Chapelle Saint-Marc’ mit wenigen suggestiven Gesten. Das kann man nicht sehen, aber man spürt es. Keine Phrase ist überpointiert, die Erzählung wird nicht überdramatisiert. Die Interpretation ist rhetorisch klug ausbalanciert, passt sich sich der Transparenz und Klarheit des Klanges an, ohne einen Mangel an Ausdruck. Hervorzuheben sei allerdings die Sopranistin Véronique Nosbaum in der Rolle der Maria. Sie singt schlichtweg schön."

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  • Drops & Points - Pascal Schumacher


    "Drops & Points ist eine sehr persönliche Vertonung diverser Erfahrungen und Einflüssen. Und es ist zugleich auch eine Weiterentwicklung als Musiker und Komponist in Richtung Modern Classic, wobei diese kategorisierungen für Schumacher selbst obsolet seien – Musik ist für ihn eine einzige grenzenlose Spielwiese. Im Studio nimmt er zusammen mit dem französischen Gitarristen Maxime Delpierre auf. Dies ist ein Blind Date. Ein inszeniertes Rendezvous zwischen dem weltweit letzten souveränen Großherzogtum Luxemburg und dem von Krisen gebeutelten Paris. Zwischen konstruierter Komposition und erfindungsreicher Improvisation. Zwischen Harmonie und Reibung. Maxime Delpierre, der sich selbst auf seinem Instagram-Kanal Maxicosmic nennt, ist ein experimentierfreudiger und detailverliebter Klangästhet. Auf seiner Gitarre schlägt er den Bogen von Jazz (Mitgründer der Bands Collectif Slang, Limousine) zu Rock und Elektro-Pop (Mitglied und Produzent von DJ Joakim, VKNG, Jeanne Added) und lässt Schumachers Arrangements wie auf einer Welle surfen. Produziert wurde das Album von dem Multitalent Joachim Olaya (Sound- und Videodesigner u. a. für Christine and the Queens, Francesco Tristano, Agoria), der nach Afrodiziak und Left Tokyo Right zum dritten Mal in Folge mit Schumacher zusammenarbeitet. Es ist sicherlich auch sein Verdienst, dass diese originelle Mixtur aus Vibrafon, Piano, Streichern, E-Gitarre und Synthesizern mal schwebend leicht, mal erfüllt von fiebernder Spannung ist."

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  • Song jia huang chao [Film] = The Soong sisters - dir. by Mabel Cheung ; screenplay by Alex Law


    « The Soong family was a political dynasty in China that reached the highest levels of power. This film follows the lives of the three Soong daughters, who were educated in America and returned to China. Ai-ling (the oldest) married a wealthy and powerful businessman. Ching-ling married Sun Yat-sen, the revolutionary founder of modern China. Mei-ling (the youngest) married Chiang Kai-shek, China's leader during World War II. The sisters captured the world's fascination for their brilliant marriages and their strong influence on their nation. »

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  • Die Flüsterer : eine Reise in die Welt der Dolmetscher = La voix des autres : un voyage dans le monde des interprètes - Regie David Bernet et Christian Beetz


    « Un voyage dans le monde des interprètes. Ils travaillent dans l’ombre des puissants. Les interprètes de conférence sont les virtuoses du multilinguisme, passionnés des langues et surfant sur des crêtes d’adrénaline. “La voix des autres” accompagne des interprètes de différentes générations à travers la jungle de la communication internationale. De la Chancellerie de Berlin jusqu’à Strasbourg, en passant par La Haye et Bruxelles, de Genève à Djibpouti, ce film remonte dans l’histoire de la profession jusqu’au fameux procès de Nuremberg. Au-delà de la discrétion professionnelle caractéristique des interprètes, nous découvrons des personnages fascinants qui se dévouent à leur métier avec passion. »

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  • The Rameau Compendium - Sadler, Graham


    "This book is the most authoritative and up-to-date source of quick reference on the Baroque composer and theorist Jean-Philippe Rameau (1683-1764), covering every significant area of his life and creative activity. In particular, the dictionary and work-list provide the reader with easy access to a wealth of cross-referenced material. The dictionary highlights recent discoveries and developments, and corrects a number of errors and misunderstandings. It includes entries on institutions, places, individuals, genres, instruments, technical terms, iconography, editions, specific works and publications, and caters for the fact that some users will be at least as interested in Rameau's theoretical writings as in his life and music. Performers too are well served by the range of entries, many of which illuminate aspects of Rameau's notation and performance practice that can prove puzzling to the non-specialist. The biographical chapter not only provides relevant factual information but also draws attention to significant patterns in Rameau's life and work.

    This book counters the widespread perception of the composer as a dry, irascible, unsociable individual, revealing him in a far more sympathetic light by giving due weight to hitherto little-known information. GRAHAM SADLER is Professor Emeritus at the University of Hull, Research Professor at Birmingham Conservatoire and Research Fellow at the University of Oxford. He is known internationally as an authority on French music of the seventeenth and eighteenth centuries."

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