Coups de coeur

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    • Sélection de la Médiathèque

    « Un thriller fantastique inattendu, loin des habituels mélos du réalisateur espagnol. Une constante cependant: la notion d’identité sexuelle est encore une fois une thématique forte du film, abordée sous un angle plus sordide que jamais… Résultat : une œuvre dérangeante, dans laquelle Antonio Banderas brille en chirurgien perturbé à plus d’un titre. Une sacrée performance au service d’une histoire de dingue, dont Almodóvar distille les clés au compte-goutte, faisant des deux premiers tiers du film un modèle d’orchestration de rythme, d’une limpidité exemplaire. La Piel que habito est une œuvre très personnelle, dans laquelle Almodóvar parvient même à dénicher la digne héritière de Penelope Cruz en la personne d’Elena Anaya, sublime Vera. Du grand cinéma. »

    • Sélection de la Médiathèque

    «Un groupe d'amis étudiants passe des vacances dans une vaste demeure au bord de la mer Caspienne. Sepideh, qui s'est occupée de l'organisation, a décidé d'inviter Elly, en espérant que celle-ci ne soit pas indifférente au charme de son ami Ahmad, qui sort tout juste d'une rupture. Dans un premier temps, on croit reconnaître leurs homologues occidentaux dans le comportement libre et drôle de ces jeunes Iraniens. Le temps de prendre en compte quelques particularités - les foulards qui couvrent la tête des femmes, les chansons populaires en farsi qui remplacent les tubes pop - et l'on est pris au piège de ce film troublant, qui met la trame d'un divertissement classique à l'épreuve des dures contraintes du monde, tel qu'il s'est construit en Iran ces trente dernières années.»

    • Sélection de la Médiathèque

    «Ein Land per Hörbuch vorstellen ist dem Silberfuchs Verlag mit der Reihe Länder hören gelungen. Dicht und bunt gestrickte Collagen, reich an historischen Fakten, gewürzt mit Textproben aus literarischen, Ausschnitten aus musikalischen Werken und Beschreibungen der verschiedensten Kunst- und Bauwerke, eröffnen Wege ins Unbekannte und bieten auch Kennern neue Einblicke. Die Hörreisen führen dabei nicht nur in die Ferne (nach China, Japan, Israel oder in die Türkei), sondern auch auf vermeintlich vertrautes Terrain (in die Niederlande oder nach Frankreich) – und in der neusten Produktion sogar nach Deutschland.»

    • Sélection de la Médiathèque

    «Der Dokumentarfilm packt Tabus der immerwährend solidarischen Afrika Szene an. Anhand von drei Fallstudien aus Mali, Kenia und Tansania überprüft er die Wirkungen der Entwicklungshilfe aus Sicht der Afrikaner und fragt: Warum hat Afrika nach fünfzig Jahren und 450 Milliarden Euro Hilfsgeldern nicht den erwarteten Entwicklungsschub gemacht? Peter Heller kommt gemeinsam mit afrikanischen Intellektuellen und Praktikern zu der ernüchternden Erkenntnis: jahrzehntelange Hilfe hat nichts gebracht. Während sie im Norden der Welt Zigtausende von Arbeitsplätzen sichert, verfallen die Nehmerländer in Lethargie. Der Film blickt dabei nicht nur in die Vergangenheit, sondern diskutiert auch neue Ansätze von Hilfe und Zusammenarbeit auf Augenhöhe.»

    • Sélection de la Médiathèque

    «Leni Riefenstahl – Ihr Traum von Afrika ist das Porträt ihrer letzten Reise in den Sudan, die die damals 98-jährige Künstlerin unternahm, um noch einmal die Stämme zu besuchen, bei denen sie Jahrzehnte zuvor eine zweite Heimat gefunden hatte. In den 60er- und 70er-Jahren war Leni Riefenstahl mehrmals in die entlegensten Winkel des afrikanischen Staates gereist und hatte dort mit Genehmigung der Behörden teilweise monatelang bei den Nuba-Stämmen gelebt. Ihre in den 70er-Jahren veröffentlichten Fotobände über die Nuba und später dann über die Nuba von Kau haben weltweit für Aufmerksamkeit gesorgt und sie als eine der großen, aber auch sehr kontrovers diskutierten Fotografinnen des 20. Jahrhunderts etabliert. Mehr als ein Vierteljahrhundert liegt zwischen der von Ray Müller dokumentierten Reise und Leni Riefenstahls letztem vorherigen Besuch bei den Naturvölkern. In dieser Zeit ist das Land von einem überaus grausamen Bürgerkrieg zerrissen worden, in dessen Verlauf die Nuba-Stämme zwischen die Fronten geraten sind. Zudem hat die Regierung die Stämme, an deren archaischem Lebensstil sich seit Jahrhunderten nichts verändert hatte, seither zwangszivilisiert, sodass sie ihre kulturelle Identität weit gehend verloren haben. Vor dem Hintergrund dieser Entwicklungen wird Müllers Film zu einem hochaktuellen Dokument, das viel über die tragische Geschichte des postkolonialen Afrikas verrät. Stilistisch ist Ray Müller so weit von Leni Riefenstahl entfernt wie dies nur möglich ist. Während in Riefenstahls Filmen die Oberfläche, das reine Bild, alles ist, wirkt die Inszenierung von Leni Riefenstahl – Ihr Traum von Afrika geradezu nachlässig. Statt der genau komponierten Bilder ihrer Dokumentationen erwarten den Zuschauer hier spontane, allem Anschein nach "uninszenierte" Aufnahmen einer Reise, die eine alltägliche Wirklichkeit einfangen sollen. Es ist dieser Kontrast in den Arbeitsweisen von Müller und Riefenstahl, aus dem sich die vielsagendste Szene des Films entwickelt. In einem Moment der Trauer und der Wut richtet sich Leni Riefenstahls ganzer Zorn auf Müller und sein Team. Sie haben ihrer Meinung nach die Situation nicht richtig eingefangen. Während sich Müller in diesem Augenblick einfach nur in Zurückhaltung geübt hat und damit einen enormen Respekt vor menschlichen Gefühlen beweist, ist Leni Riefenstahl auch mit fast 100 Jahren noch immer eine Filmemacherin, der alles Menschliche fremd ist.»

    • Sélection non luxembourgeoise

    «The monograph focuses on work of Argentinian photographer Alejandro Chaskielberg in the remote Paraná River Delta region of Argentina, where he has lived since 2007. Departing from his previous experience as a photojournalist, Chaskielberg decided to reenact, rather than simply document, aspects of daily life in the Delta, which for most of its population consists of fishing, farming, and traveling the river. He met locals randomly, on piers and in general stores; and eventually found several people willing to participate in his elaborate, hours-long shoots, always executed in the middle of the night. Taking up to ten-minute-long exposures and using a combination of strobes, flashlights, lanterns, and the moon as his only light sources, Chaskielberg's resulting images place his subjects in beautifully lush, almost surreal dramatizations of typical life on the Delta. Alejandro Chaskielberg (b. 1977) is Director of Photography from the Argentina’s National Film and Audiovisual Art Institute. He began his career as a photojournalist, working in local newspapers and magazines and later writing and directing documentaries for television. Alejandro is the winner of the 2011 L’Iris d’Or - Best Photographer of the Year at the Sony World Photo Awards. Also in 2011 he received the POYI – Latin America Pictures of the Year as the best Latin American Portrait.»

    • Sélection non luxembourgeoise

    «Texte de la conférence donnée en 2012 par A. Ernaux à l'occasion de sa première rencontre avec ses lecteurs à Yvetot. Elle y évoque son attachement pour cette ville où elle a passé son enfance, et la place qu'elle tient dans son oeuvre.»

    • Sélection non luxembourgeoise

    "Ilie Cazane mènerait une existence paisible s'il n'avait le don extraordinaire de faire pousser des tomates géantes. Sous le régime de Ceaucescu, pareil mystère passe pour un crime inconcevable et le colonel Chirita, esprit rationnel, a vite fait de l'emprisonner. Pendant ce temps, sa femme accouche d'un garçon qui ne tarde pas à manifester des penchants pour le bricolage."

    • Sélection de la Médiathèque

    « Fausta, très belle jeune femme péruvienne, est atteinte du syndrome "la teta asustada", qu'on nomme au Pérou "le lait de la douleur". Elle vit en effet dans la peur, une peur qui a été transmise par sa mère, qui vient de mourir. A la mort de sa mère, Fausta devra affronter ses peurs pour pouvoir renaître...L’oncle qui les héberge exige de Fausta qu’elle parte enterrer sa mère au village natal et finance les funérailles. La jeune femme, introvertie et sauvage, devient employée de maison chez une célèbre concertiste, à qui elle va redonner l’inspiration en lui chantant des poèmes en quechua. Cette rencontre est pour Fausta un premier pas vers sa libération. »

    • Sélection non luxembourgeoise

    «By the time of his death in 1989 at the age of 48, Bruce Chatwin had become one of the most celebrated writers of the twentieth century. Though his career spanned merely twelve years, his impact and influence was profoundly felt; Chatwin's first book In Patagonia 'redefined travel writing', whilst his later work The Songlines became one of the literary sensations of the 1980s. Incorporating original and extensive archival research, as well as new interviews with his family and friends, this book provides the definitive critical perspective upon the literary life and work of this enigmatic and influential author. In subjecting his work to such analysis, the study uncovers a striking thematic commonality in Chatwin's oeuvre: his work is fundamentally preoccupied with the subject of human restlessness. This volume provides detailed insight into Chatwin's treatment of the subject in his work, identifying and discussing the biographical and philosophical sources of this defining preoccupation.»

    • Sélection non luxembourgeoise

    «“At some point, maybe twenty minutes after he'd begun refreshing Twitter, Tumblr, Facebook, Gmail in a continuous cycle - with an ongoing, affectless, humorless realisation that his day 'was over' - he noticed with confusion, having thought it was early morning, that it was 4:46PM” Lin's writing here is intricate – even beautiful, and as a portrait of an internet-shaped psyche, it's unmatched. When Paul first meets his wife, he reads "all four years of her Facebook wall… one night looking at probably 1,500 of her friends' photos to find any she might've untagged." Taipei is an ode - or lament - to the way we live now. Following Paul from New York, where he comically navigates Manhattan's art and literary scenes, to Taipei, Taiwan, where he confronts his family's roots, we see one relationship fail, while another is born on the internet and blooms into an unexpected wedding in Las Vegas. From one of this generation's most talked-about and enigmatic writers comes a deeply personal and uncompromising novel about memory, love, and what it means to be alive.»

    • Sélection non luxembourgeoise

    «Italian-Venezuelan Paolo Gasparini is a key figure in contemporary documentary photography. Known for his emblematic images of conflict zones--the border between the United States and Mexico, the Zapatista territory (from Morelos to Chiapas), the Sierra Tarahumara and Mexico City--Gasparini weaves an ambiguous narrative by fusing contemporary and traditional themes, with the aim of demonstrating that photography can be an act of political conscience. With an uncompromising gaze, Gasparini celebrates the vitality of these regions while denouncing the tragedies that besiege them. Superbly designed by Yvette Garcia, "Paolo Gasparini: The Supplicant" presents a wholly unique vision with a decade's worth of images taken throughout Latin America. Poetic and unflinching, Gasparini's images confront the stark reality, which is equal parts beauty and brutality.»

    • Sélection non luxembourgeoise

    «The narrator of Ben Lerner’s subtle, sinuous, and very funny first novel, is a young American poet who, in 2004, is spending a fellowship year in Madrid, where he spends his time reading Tolstoy, Ashbery, and Cervantes, going to parties, downing tranquillizers, smoking spliffs, trying and largely failing to love and be loved by two Spanish women. Ben Lerner, a poet in his early thirties who has written three books of verse, is interested in whether words truly belong to us. This can make the novel sound more heavy-going than it is; in fact, like his verse, it has a beguiling mixture of lightness and weight. There are wonderful sentences and jokes on almost every page. Lerner is attempting to capture something that most conventional novels, with their cumbersome caravans of plot and scene and “conflict,” fail to do: the drift of thought, the unmomentous passage of undramatic life.»

    • Sélection non luxembourgeoise

    «When beautiful, reckless Southern belle Zelda Sayre meets F. Scott Fitzgerald at a country club dance in 1918, she is seventeen and he is a young army lieutenant. Before long, Zelda has fallen for him, even though Scott isn't wealthy or prominent or even a Southerner and keeps insisting, absurdly, that his writing will bring him both fortune and fame. When he sells his first novel, she optimistically boards a train to New York, to marry him and take the rest as it comes. What comes, here at the dawn of the Jazz Age, is unimagined success and celebrity that will make Scott and Zelda legends in their own time. Each place they go becomes a playground: New York City, Long Island, Hollywood, Paris, and the French riviera - where they join the endless party of the glamorous, sometimes doomed Lost Generation that includes Ernest Hemingway, Sara and Gerald Murphy, and Gertrude Stein. Everything seems new and possible, but not even Jay Gatsby's parties go on forever. Who is Zelda, other than the wife of a famous - sometimes infamous - husband? With brilliant insight and imagination, Therese Anne Fowler brings us Zelda's irresistible story as she herself might have told it.»

    • Sélection non luxembourgeoise

    «Biographie de l'écrivain italien, précurseur de la prose italienne et du genre de la nouvelle. Ses écrits s'inspirent de la littérature chevaleresque ou d'auteurs latins comme Tacite ou Homère. Citoyen engagé et républicain, il fut le témoin de son temps.»

    • Sélection non luxembourgeoise

    «La biographe de Sartre porte un regard nouveau, nourri de ses voyages, sur la fortune de son oeuvre dans le monde après sa mort. Les hommages en provenance des cinq continents s'accordent sur un point : le message de Sartre reste, aux yeux des intellectuels, un outil de référence pour déchiffrer leur époque, au point de devenir, par la contribution de ses nombreux disciples, un véritable modèle.»

    • Sélection non luxembourgeoise

    «In an era of amped-up political speech and proliferating news outlets magazine covers still have the power to influence public opinion and even change minds. New Yorker covers under the art direction of Francois Mouly since 1993 have broken through the clutter of journalistic cliches using traditional means; hand-drawn illustrations, satire and caricature. In Blown Covers M ouly takes us behind the scenes at The New Yorker and reveals how the magazine creates its signature visual commentary. She describes how the artists, who conceptualise and realise their images on tight deadlines, end up capturing accurately all the benchmark moments of the past two decades. Mouly explains why she encourages artists to send outrageous images never censuring the ideas as too crude, savage, obvious or partisan and shows how these are essential stages in the evolution of a cover that stands the test of time by retaining its edge. Moulys book captures contemporary history, from the farce of Monica Lewinsky, to the adventures of Michelle and Barak, to nuclear meltdown in Japan, in images that are as accurate as they are outrageous. More than that, it shows how the magazine that exem plifies journalistic excellence also dares to cultivate a sense of humour when grappling with complex moral and political issues.»

    • Sélection non luxembourgeoise

    «In a rising Saudi Arabian city, far from weary, recession-scarred America, a struggling businessman pursues a last-ditch attempt to stave off foreclosure, pay his daughter's college tuition, and finally do something great. In A Hologram for the King, Dave Eggers takes us around the world to show how one man fights to hold himself and his splintering family together in the face of the global economy's gale-force winds. This taut, richly layered, and elegiac novel is a powerful evocation of our contemporary moment - and a moving story of how we got here.»

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