Coups de coeur

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    • Sélection de la Médiathèque

    « This follow-up to director Spike Lee's documentary "When the levees broke", focuses on the rebuilding efforts in New Orleans, five years after the devastation of Hurricane Katrina. Bookending stories of individual heartache and perseverance are two momentous events: the historic 2010 Super Bowl victory by the "New Orleans Saints" and the disastrous British Petroleum oil spill in the Gulf of Mexico. Peabody Award-winning documentary. »

    • Sélection de la Médiathèque

    "Sous forme d'un dialogue vif et parfois provocateur, Le Neveu de Rameau de Denis Diderot met en scène Lui, le neveu du compositeur, et Moi : deux facettes de Diderot, le philosophe qui oeuvre pour les valeurs universelles et intemporelles, et le matérialiste qui pratique le cynisme et le détournement des valeurs. Le manuscrit fut caché, et ce n'est que 15 ans après le décès de Diderot qu'il fut retrouvé en Russie puis, publié en Allemand par Goethe. Il fallut attendre 1891 pour que le texte original paraisse en France."

    • Sélection de la Médiathèque

    «Pour Joy, Trish et Helen, la route du bonheur est parsemée d’obstacles à la fois navrants et hilarants... A travers les destins croisés de trois sœurs du New Jersey et de leurs parents, amants et voisins « Happiness » dresse un portrait humoristique et décapant de la société américaine d’aujourd’hui et des démons qui la hantent.»

    • Sélection de la Médiathèque

    «Get on the Bus is one of Lee's best works. Poignant, funny and introspective, it tells the tale of various black men from various walks of life ; a father and his estranged, angst-ridden son, a gay couple, an arrogant actor, an ex-Crip turned Muslim, a half white cop and Ossie Davis as the "spiritual grandfather/moderator" type. They travel from California to DC for the Million Man March, and along the way come to terms with prejudice and hatred they have felt without as well as within. Spike Lee has done a wonderful job of chronicling the many different facets of what the black male experience is in America. But at the same time he very accurately shows how despite our differences, political affiliations, generations, educational levels, economic realities, and even sexual orientation we have a common goal and collective spirit that binds us together perhaps in a way that no other group (in America) will hopefully ever have to be bound.»

    • Sélection de la Médiathèque

    «In November 1959, the shocking murder of a small town Kansas family captures the imagination of Truman Capote, famed author of « Breakfast at Tiffany’s ». Played ba Academy Award and Bafta winner Philip Seymour Hoffman, Capote sets out to investigate with his childhood friend Harper Lee (Catherine Keener), winning over the locals despite his flamboyant appearance and style.»

    • Sélection de la Médiathèque

    "Die Welt braucht keine Dirigenten!" Eine provokante These, die der kleine animierte Taktstockbauer an seiner Werkbank aufstellt. Sehen das die Teilnehmer des weltweit renommierten Gustav-Mahler-Dirigentenwettbewerbs ebenso? Auf humorvolle Weise durchleuchtet der Film Macht und Magie der Maestros und erklärt, wofür das Orchester denn eigentlich einen Dirigenten braucht"

    • Sélection de la Médiathèque

    "Becket is one of the great historical epics and features one of cinema's most legendary pairings - Richard Burton and Peter O'Toole. King Henry appoints his trusted companion to the esteemed position of Archbishop of Canterbury, believing his loyalty will give him control over the church. However, Becket takes his new duties seriously and his devotion to God soon brings him into direct conflict with the State and his lifelong friend."

    • Sélection de la Médiathèque

    "Cette fresque à grand spectacle, tournée en partie dans la Cité interdite, décrit sur le mode intimiste et familial le destin le plus romanesque des histoires vraies : Pu Yi, dernier empereur de Chine, sans cesse coupé du monde et de lui-même. Et sur les deux plans, la réussite de Bernardo Bertolucci est éclatante. En ne lésinant ni sur les décors, ni sur la figuration, ni sur les costumes, le producteur britannique Jeremy Thomas ("Furyo", "Le Festin nu") a donné tous les moyens au réalisateur de "1900" de mener à bien son ambitieux projet. En outre, grâce au travail de Vittorio Storaro ("Apocalypse Now", "Reds") la couleur est utilisée à des fins symboliques, opposant des dominantes jaunes, rouges ou bleues selon les séquences. Somptueux. Tout en maintenant le cap du grand spectacle, l'auteur du "Dernier Tango à Paris" parvient également à dresser le portrait intime d'un homme en quête d'identité. Par le biais d'un scénario extrêmement adroit qui balaye en flash-back soixante ans d'histoire, le réalisateur italien laisse passer le souffle de l'Histoire tout en demeurant émouvant. Car derrière la biographie du plus prestigieux détenu de Mao, Bertolucci nous raconte l'histoire d'une formidable solitude, privée d'enfance et d'amour maternel, le destin dérisoire et tragique d'un homme anachronique, obligé de renoncer à sa vie d'homme pour incarner un symbole. Un chef-d'œuvre qui a raflé neuf Oscars en 1988, dont ceux du meilleur film et du meilleur réalisateur".

    • Sélection de la Médiathèque

    «Among the alleys, galleries and flesh-houses of 19th-century London, a group of young artists crash through Victorian society. Calling themselves the Pre-Raphaelite Brotherhood, they might present a real threat to the art establishment – if lust, poverty, jealousy and rivalry don’t tear them apart first… They are three talented and good-looking young bucks, thrill-seeking and on-the-make, on the grubby streets of London. But these are no punk rockers, this is 1851 and these lads-- Dante Gabriel Rossetti, William Holman Hunt and John Millais – are among Britain’s most celebrated artists. Styling themselves as the Pre-Raphaelite Brotherhood, they declare their irreverent genius to the artistic establishment as frequently and as loudly as they can. Unfortunately for them, only one man seems to be listening: Fred Walters, a shy hanger-on who ingratiates himself with them by locating the “perfect model” – flame-haired Lizzie Siddal, a hat-shop assistant. Young, naive and high on laudanum, the Brotherhood manage to affront polite society with their lewd behaviour, but can they produce the work that will exemplify their revolutionary stance? And, as they encounter success, failure, love and rejection, can they overcome their own personal doubts and demons?»

    • Sélection de la Médiathèque

    « In 1965, 21-year-old Torontonian, Paul Saltzman, drove to Mississippi, volunteering as a civil rights worker with the Student Non-Violent Coordinating Committee. He was arrested, spending ten days in jail. He was assaulted by a young Klansman. In 2007, Saltzman returned to find the KKK member who had punched him in the head, to explore if individual reconciliation was possible. He found him and a five year dialogue has ensued. The film looks at race in the South with this latest film that sees him returning to the town where he was assaulted for being a civil rights worker in 1965. He sits down with the man who attacked him as he attempted to attend an SNCC meeting, a Klu Klux Klan member and son of the man who shot and killed Medgar Evers. Saltzman also talks with other key members in the civils rights debate, from current KKK members to an FBI agent who discusses the close relationship between white supremacy and the police force at the time to actor/singer/activist Harry Belafonte. Each subject speaks openly and honestly about their beliefs while Saltzman attempts to examine the cause of racism, the current climate in the South and the barriers that need to be overcome to eliminate the problem altogether. Morgan Freeman provides some context of social climate, discussing the nature of "race" as an issue. One particularly nail-biting segment features Harry Belafonte remembering the night he and Sidney Poitier delivered money to support the volunteers attempting to do voter registration in the Mississippi Delta and were followed by the Klan. Terrifying, but necessary to remember and as the film so adeptly illustrates, some places in the South have not come too far past where they were in the ’60s. »

    • Sélection non luxembourgeoise

    „Seit dem tragischen Tod Ingeborg Bachmanns am 17. Oktober 1973 in Rom überlagern Mythen und Legenden das Leben der gefeierten Schriftstellerin. Doch wer war die Frau hinter der strahlenden Ikone, die ihr Privatleben eisern zu verteidigen wusste und der nur wenige Freunde wirklich nahekamen? In ihrer Biografie zum 40. Todestag macht Andrea Stoll das Drama einer Frau und Künstlerin lebendig, die ihr Schreiben nie nur als Berufung, sondern immer auch als Zwang, Obsession, Verdammnis und Strafe empfunden hat. Weltbürgerin und Heimatsuchende in einem, über Jahre gefangen in einem Dickicht hochkomplizierter Liebesbeziehungen und Freundschaften, allen voran zu Paul Celan, Hans Werner Henze und Max Frisch, hat Bachmann doch immer auch um ihre persönliche Freiheit gerungen und ihre literarischen Ziele kompromisslos verteidigt.“

    • Sélection non luxembourgeoise

    "Selten schreibt sich ein Autor mit nur einem Roman, wenigen Erzählungen und literaturkritischen Anmerkungen in die Weltliteratur. Dem aus sizilianischem Hochadel stammenden Fürsten von Lampedusa gelang es. Der Ruhm stellte sich allerdings erst nach seinem Tode ein. Zu Lebzeiten war die Literatur kaum mehr als ein Rettungsanker, an dem er Halt suchte und fand. Lesender Müßiggang war für ihn nicht aller Laster, sondern aller literarischer Tugend Anfang. Lektüre wurde zum Lebensersatz. Erst in seinen letzten Jahren wagte er den Sprung zur Selbstverwirklichung als Schriftsteller."

    • Sélection non luxembourgeoise

    "Hunderte von Farbfotos, Illustrationen, Karten und Zeitleisten sowie die verständlichen Texte von Musikexperten aus aller Welt nehmen den Leser mit auf eine musikalische Reise. Musica enthüllt, wie Komponisten und Interpreten, Geistliche, Fürsten und Mäzene, und die Ereignisse der Geschichte eine neue absolut einzigartige und außergewöhnliche Tradition der klassischen Musik schafften. Die Reise beginnt mit der Musik in Klöstern und Kirchen und führt den Leser durch die vergangenen 1000 Jahre, von Epoche zu Epoche: von den gregorianischen Gesängen des Mittelalters zu Messen, Motetten und Madrigale der Renaissance; von der Geburt der Oper und den Anfänge des modernen Orchesters im Barock zu Konzertstücken, Symphonien, Sonaten, Trios und Quartette der klassischen Periode; vom Aufstieg der Klavierkonzerte in der frühen Romantik zum Goldenen Zeitalter der Großen Oper in der Spätromantik, bis hin zu den Experimenten in der Musik des 20. Jahrhunderts."

    • Sélection non luxembourgeoise

    «Les transformations des modes d'expression par l'image et la rapidité de leur transmission par le Net facilitent la transgression de règles destinées à encadrer et protéger la liberté d'expression dans un espace sans frontière. Ces règles sont-elles encore adaptées aujourd'hui ? Protégée en tant qu'élément d'information et de communication, la divulgation de l'image est aussi confrontée au respect des droits de l'homme, quels que soient les médias, leurs supports, papier, audiovisuel, télévisuel, informatique. L'esprit libertaire qui règne sur le réseau des réseaux permet-il pour autant la diffusion de toutes les images alors que la protection en cas de transfert des données personnelles devient préoccupante en France, au sein de l'Union européenne et dans les relations avec les pays tiers ? La chasse aux images est-elle possible lorsqu'il s'agit de lutter contre la cybercriminalité et que les règles varient de pays à pays ? Rassemblant les contributions de plusieurs auteurs, cet ouvrage ouvre des pistes de réflexion à propos des grands débats concernant aussi bien le droit à l'image des personnes que le droit de l'image elle-même.»

    • Sélection non luxembourgeoise

    «Contributions and case studies from Germany and other European countries, as well as from Asia, Australia and the US, demonstrate different aspects of reducing the "ecological footprint" in libraries. As well as looking at everyday procedures, the social role and responsibility of libraries as leaders in environmental sustainability are considered as are achieving a positive image for the library and the role of sustainability in marketing. The book also includes examples of sustainability in libraries through short papers presenting interesting cases. Contributions by experts in their field are written in German or in English and all have German and English abstracts. The publication will be of interest to librarians from public, business, special and university libraries, teachers and students of library and information science as well as anyone interested in ecological solutions such as architects, library users, library governing bodies, certification agencies and professional library associations.»

    • Sélection non luxembourgeoise

    « À Yedikule, un des plus anciens quartiers d’Istanbul, quatre jeunes épris de liberté cherchent leur place dans une société figée depuis le coup d’État de septembre 1980. La condition des femmes et des minorités, les conventions sociales, l’oppression politique: tout leur pèse. Sema la rêveuse voudrait entrer à l’université. Salih l’apprenti menuisier cherche à perpétuer son art là où il a grandi tandis qu’Hasan le musicien aimerait faire vivre le sien sur les routes du monde. Seule Elif opte pour la voie périlleuse de la révolution. Quatre parcours, mais une même devise : Il nous reste un demi-espoir… Hommage à une ville et à ses communautés, réflexion sur l’appartenance, leçon d’humanité, ce premier roman de Pinar Selek est celui de toute une génération qui cherche sa voie entre la Turquie d’hier et celle de demain. »

    • Sélection non luxembourgeoise

    „Die Angst ist ein Alleskönner, deshalb kennt sie jeder: Sie lähmt uns, sie hält uns den Spiegel vor, sie frisst uns auf, und sie befeuert uns. Dabei nimmt sie jede nur erdenkliche Gestalt an, lauert uns auf oder schlägt uns in die Magengrube. Annette Pehnt hat sie beobachtet und belauscht, sie kennt die Angst von A bis Z: Mit schriftstellerischer Leidenschaft nimmt sie alles auf in ihr "Lexikon der Angst", was das Leben zu bieten hat - von der Existenzangst bis zur Todesangst. Und in kurzen Geschichten lesen wir von leisen, lächerlichen, bestürzenden Momenten der Angst zwischen Müttern und Kindern, der Angst vor Tsunamis, der Finanzkrise und, natürlich, Fahrstühlen, Hunden und Einsamkeit.“

    • Sélection non luxembourgeoise

    «How is The Simpsons a satirical artwork engaged with important social, political, and cultural issues? Matthew A. Henry offers the first comprehensive understanding of the show as a satire and explores the ways in which The Simpsons participates in the so-called "culture war" debates taking place in American society. Situating The Simpsons within the framework of satirical humor in American media, the tradition of the nuclear family sitcom, and the history of the Fox Television network, this book explores American culture thematically, examining how the show satirically engages with issues of race and ethnicity, national identity, gender and sexuality, social and economic class, and religion.»

    • Sélection non luxembourgeoise

    «The full spectrum of worldwide eco-library development is represented in a single publication All projects featured are actually realized and not theoretical The creative book layout comprehensively appraises featured projects using a carefully selected mix of high quality images, diagrams and text The ancient pairing of architecture and books has always been an interesting topic for debate, and the increasing popularity of electronic books has recently added fuel to the fire. However, the bonfires built for the printed version remain unlit. Research undertaken for this publication suggests that the traditional reading room is currently enjoying a renaissance in many different guises, with print and digital media enjoying a symbiotic relationship. The digital revolution is just one of the many challenges faced by the library architect. To satisfy the varied requirements of library users, flexible, future proof, indoor and outdoor spaces must now support both passive and active pursuits. These often contrasting demands can vary dramatically from quiet, contemplative reading to audible public performance. This publication explores in detail the evolution of the eco-library, focusing on how design teams cope with diminishing resources in diverse geographic and climatic conditions. The featured projects demonstrate measurable reductions in both construction and operating costs through innovative designs that utilise the ecology of a selected site in a positive way. A library development will now inevitably seek to lead by example, visibly demonstrating sound environmental practice, and providing an enhanced user experience for increasingly more discerning patrons. Eco-Library Design provides a worldwide perspective on 21st century trends in library architecture.»

    • Sélection de la Médiathèque

    «Le titre s'inspire du fameux document par lequel Franco déclara le 1er avril 1939 que la guerre civile était terminée. Le scénario de Jorge Semprún est très marqué par son histoire personnelle, sa lutte comme clandestin du Parti communiste espagnol, son éviction en 1964 de la direction du parti pour de graves divergences de vues avec le secrétaire général Santiago Carrillo. Dans son livre Autobiographie de Federico Sánchez, Jorge Semprún revient sur le thème du film en précisant : "L'un des thèmes principaux du film est justement la critique du mot d'ordre de grève générale conçu comme simple expédient idéologique, davantage destiné à unifier religieusement la conscience des militants qu'à agir sur la réalité." »

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