Coups de coeur

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    • Sélection de la Médiathèque

    «Twenty-eight-year-old Miles is haunted by guilt for having inadvertently caused the death of his step-brother, an incident that caused him to flee New York seven years previously. Now he lives in Florida, photographing the last traces of families who have abandoned their houses due to debt or foreclosure during the banking crisis. When a complicated romance forces him to go on the run again, he returns to Brooklyn to confront his father and his past. A compelling story of love and forgiveness.»

    • Sélection de la Médiathèque

    «Georg Baselitz, einer der international bekanntesten deutschen Künstler, lebt zurückgezogen in einem weiträumigen Schloss in Niedersachsen. Der Film begleitet den "Malerfürsten", beobachtet ihn bei der Arbeit in seiner Druckerei an einer neuen Grafikreihe. Auf dem Boden des Ateliers entstehen seine Bilder, aus dicken Baumstämmen schlägt er seine Skulpturen. Seine Frau Elke ist die erste und wichtigste Kritikerin seiner Arbeiten. "Elke" ist deshalb ein wichtiges, immer wieder aufgegriffenes Motiv im Werk des Georg Baselitz. Die Sujets seiner Bilder - Portraits, Akte, Landschaften - stellt er seit 1969 auf den Kopf. Eigentlich heisst Baselitz Hans Georg Kern, doch nach dem Vorbild der Renaissance-Künstler nennt er sich nach dem Dorf bei Dresden, in dem er geboren wurde. Aus dem Sohn des Dorflehrers wird ein Maler, dessen Werke zu den teuersten der Gegenwartskunst zählen. Baselitz umgibt sich mit seinen Schöpfungen, ist aber auch leidenschaftlicher Sammler von afrikanischen Skulpturen wie von Drucken des Manierismus. Baselitz spricht über seine Wurzeln und Bindungen, über die Krise in seiner Lebensmitte und die Freiheit der späten Schaffensphase. Eine deutsche Biographie voller Spannung und Widerspruch.»

    • Sélection de la Médiathèque

    «Documentary about the artist many regard as the greatest Australian painter of the twentieth century - Sidney Nolan. If all art has a biographical element, this was dramatically true in the case of Nolan. Through interviews with friends, contemporaries and observers, producer Catherine Hunter reconstructs the intimate relationships that shaped Nolan's life: the women he loved, and who loved him.»

    • Sélection de la Médiathèque

    «Participating in a masterclass in 2005, the playwright contributes to the rehearsal of extracts from his own plays offering a rare insight into his creative processes. Complementing this revealing footage is an interview with Harold Pinter speaking with his friend and theatrical ally Henry Woolf, as well as liberal quotations from film and television productions of his plays. Harry Burton's 2007 film is a unique documentary about a unique writer. Achieving unprecedented access to Harold Pinter working with actors, the film captures his collaborative spirit and offers a remarkable insight into his writing.»

    • Sélection de la Médiathèque

    «Der Kinofilm adaptiert einen der bedeutendsten Romane deutscher Sprache, für den Thomas Mann 1929 mit dem Literaturnobelpreis ausgezeichnet wurde. Angelehnt an die literarische Vorlage schildert er das bewegende Schicksal der traditionsreichen Kaufmannsfamilie Buddenbrook in der Hansestadt Lübeck im 19. Jahrhundert. Über drei Generationen erleben die Zuschauer, wie eine wohlhabende Patrizierfamilie am Lebenskonflikt zwischen geschäftlichen Interessen und Streben nach persönlichem Glück langsam zerbricht.»

    • Sélection de la Médiathèque

    «Josu, a young ETA member, has suffered an almost complete memory loss after being wounded in a fight with the police. Francesca, a young psychologist, helps Josu recover his memory. As a feeling of mutual affection grows between her and her patient, it becomes unclear whether Josu really wants to recover his memory or would rather forget who he actually is. Meanwhile, Francesca's boyfriend, a university professor very critical of the situation in the Basque Country, is threatened by ETA for his views on the political conflict.»

    • Sélection de la Médiathèque

    «The Architecture of John Lautner "The purpose of architecture," said John Lautner, "is to create timeless, free, joyous spaces for all activities in life." Infinite Space, a new documentary feature film, traces the lifelong quest of visionary genius John Lautner to create "architecture that has no beginning and no end." It is the story of brilliance and of a complicated life - and the most sensual architecture of the 20th century. As a young man, Lautner broke from his mentor, Frank Lloyd Wright, and went west to California to forge his own architecture. His life was marked by innovation and inspiration, endless battles with building codes, an accidental leap into the epicenter of pop culture, bitterness at lost opportunities, and finally - monumental achievement. Lautner was idolized by young modernists, criticized by academics, and beloved by the clients who worked side by side with him to build their houses. It was a life in pursuit of beauty. Renowned architectural filmmaker Murray Grigor explores Lautner's dramatic spaces with choreographed camera moves, as Lautner himself provides the commentary, speaking with insight and wit in recordings culled from archival sources. Other voices join him: comments from Frank Gehry and his peers who were influenced by Lautner, the emotional memories of original clients, owners and builders, the remarks of Frank Escher, the architect who restored the Chemosphere house, and Julius Shulman who famously photographed all the great modernists.»

    • Sélection de la Médiathèque

    «Raimund Gregorius is a mild-mannered, middle-aged professor of ancient languages. One morning, as he is teaching, he is seized by a restlessness that drives him to abandon his classroom then and there - shocking his students, and surprising even himself. His unusual impulsiveness is driven by two chance encounters - with a mysterious Portuguese woman in a red coat and with a book, the journal of an enigmatic Portuguese aristocrat, Amadeu de Prado. With the book as his talisman, Raimund boards the night train to Lisbon on a journey to find out more about Prado, whose words haunt and compel him. Gradually, a picture of an extraordinary man emerges: a difficult, brilliant, charismatic figure, a doctor and a poet, and a rebel against Salazar's dictatorship. And as Prado's story comes to light so, too, Gregorius himself begins his life anew.»

    • Sélection de la Médiathèque

    «Ce magnifique trio ... Le titre du CD le dit. Subtile, finement tissée, pleine de suspense, mais de manière détendue et lisse - cela pourrait décrire la musique très particulière du trio "Kalima". La chanteuse Sascha Ley a créé sa propre identité musicale. Le jeu de piano de Laia Genc est très original et incomparable. Anne Kaftan au sax et à clarinette basse met sa propre touche. La plupart des titres de ce CD, écrit par Sascha Ley et Laia Genc, sont extrêmement complexes. Les oreilles attentives feront de nouvelles découvertes à chaque écoute, ce qui vaut le coup à chaque fois.»

    • Sélection de la Médiathèque

    «Nicolás meets the woman of his dreams, Ingrid, and the son he never had but suddenly longs for all at once one morning on the airplane taking them from Alicante to Barcelona. Her husband, a French Air Force Captain, died recently in Bosnia. Raúl is 8 and has a powerful imagination. From this moment on, the love shared among the three of them is perfect until suddenly Ingrid decides it's all over.»

    • Sélection de la Médiathèque

    «Piping and poetry are surely of the essence of Ireland. Here, distilled to perfection, are Seamus Heaney and Liam O’ Flynn, both masters of their craft. Iit is not often we are given the opportunity to hear a poet recite his own verses. The pipes and the poetry appear on separate tracks, but they blend well as a complete experience. The recording features traditional and contemporary music, lyrics and poetry such as An Bonnán Buí, one of the oldest known Irish traditional songs. Seamus Heaney is widely recognized as one of the major poets of the 20th century. A native of Northern Ireland, Heaney was raised in County Derry, and later lived for many years in Dublin. He was the author of over 20 volumes of poetry and criticism, and edited several widely used anthologies. He won the Nobel Prize for Literature in 1995 "for works of lyrical beauty and ethical depth, which exalt everyday miracles and the living past." Heaney taught at Harvard University (1985-2006) and served as the Oxford Professor of Poetry (1989-1994). He died in 2013.»

    • Sélection de la Médiathèque

    «Benito Zambrano has adaptated Dulce Chacon’s book of the same name, set in the terrible years immediately following the end of the Spanish civil war. The film focuses on the relationship between two sisters: Hortensia is pregnant and in jail in Madrid; Pepita has come from Cordoba to be with her and look after the child she is going to have. They are both in relationships with guerrillas fighting in the underground in the mountains.»

    • Sélection de la Médiathèque

    «One day in school, Gonzalo decides to not take a test given his class; upon going home, he announces to his mother Ana that he’s not leaving his room. Ana works for an NGO that deals with refugees; one of her clients is Carlos, a Cuban exile who gets by selling black-market cigars and artworks. Carlos brings Mikel, just released from prison, to Ana’s house so that he can teach Gonzalo how to play chess — and possibly get him to start living again. Each of these characters faces an actual or emotional barrier they know they have to get past in order for their lives to go on in any meaningful way. Cuenca’s beautifully crafted screenplay, co-written with Alejandro Hernandez, deftly moves from story to story, creating at times parallels and ironies that we recognize long before his characters.»

    • Sélection de la Médiathèque

    « Un thriller fantastique inattendu, loin des habituels mélos du réalisateur espagnol. Une constante cependant: la notion d’identité sexuelle est encore une fois une thématique forte du film, abordée sous un angle plus sordide que jamais… Résultat : une œuvre dérangeante, dans laquelle Antonio Banderas brille en chirurgien perturbé à plus d’un titre. Une sacrée performance au service d’une histoire de dingue, dont Almodóvar distille les clés au compte-goutte, faisant des deux premiers tiers du film un modèle d’orchestration de rythme, d’une limpidité exemplaire. La Piel que habito est une œuvre très personnelle, dans laquelle Almodóvar parvient même à dénicher la digne héritière de Penelope Cruz en la personne d’Elena Anaya, sublime Vera. Du grand cinéma. »

    • Sélection de la Médiathèque

    «Un groupe d'amis étudiants passe des vacances dans une vaste demeure au bord de la mer Caspienne. Sepideh, qui s'est occupée de l'organisation, a décidé d'inviter Elly, en espérant que celle-ci ne soit pas indifférente au charme de son ami Ahmad, qui sort tout juste d'une rupture. Dans un premier temps, on croit reconnaître leurs homologues occidentaux dans le comportement libre et drôle de ces jeunes Iraniens. Le temps de prendre en compte quelques particularités - les foulards qui couvrent la tête des femmes, les chansons populaires en farsi qui remplacent les tubes pop - et l'on est pris au piège de ce film troublant, qui met la trame d'un divertissement classique à l'épreuve des dures contraintes du monde, tel qu'il s'est construit en Iran ces trente dernières années.»

    • Sélection de la Médiathèque

    «Ein Land per Hörbuch vorstellen ist dem Silberfuchs Verlag mit der Reihe Länder hören gelungen. Dicht und bunt gestrickte Collagen, reich an historischen Fakten, gewürzt mit Textproben aus literarischen, Ausschnitten aus musikalischen Werken und Beschreibungen der verschiedensten Kunst- und Bauwerke, eröffnen Wege ins Unbekannte und bieten auch Kennern neue Einblicke. Die Hörreisen führen dabei nicht nur in die Ferne (nach China, Japan, Israel oder in die Türkei), sondern auch auf vermeintlich vertrautes Terrain (in die Niederlande oder nach Frankreich) – und in der neusten Produktion sogar nach Deutschland.»

    • Sélection de la Médiathèque

    «Der Dokumentarfilm packt Tabus der immerwährend solidarischen Afrika Szene an. Anhand von drei Fallstudien aus Mali, Kenia und Tansania überprüft er die Wirkungen der Entwicklungshilfe aus Sicht der Afrikaner und fragt: Warum hat Afrika nach fünfzig Jahren und 450 Milliarden Euro Hilfsgeldern nicht den erwarteten Entwicklungsschub gemacht? Peter Heller kommt gemeinsam mit afrikanischen Intellektuellen und Praktikern zu der ernüchternden Erkenntnis: jahrzehntelange Hilfe hat nichts gebracht. Während sie im Norden der Welt Zigtausende von Arbeitsplätzen sichert, verfallen die Nehmerländer in Lethargie. Der Film blickt dabei nicht nur in die Vergangenheit, sondern diskutiert auch neue Ansätze von Hilfe und Zusammenarbeit auf Augenhöhe.»

    • Sélection de la Médiathèque

    «Leni Riefenstahl – Ihr Traum von Afrika ist das Porträt ihrer letzten Reise in den Sudan, die die damals 98-jährige Künstlerin unternahm, um noch einmal die Stämme zu besuchen, bei denen sie Jahrzehnte zuvor eine zweite Heimat gefunden hatte. In den 60er- und 70er-Jahren war Leni Riefenstahl mehrmals in die entlegensten Winkel des afrikanischen Staates gereist und hatte dort mit Genehmigung der Behörden teilweise monatelang bei den Nuba-Stämmen gelebt. Ihre in den 70er-Jahren veröffentlichten Fotobände über die Nuba und später dann über die Nuba von Kau haben weltweit für Aufmerksamkeit gesorgt und sie als eine der großen, aber auch sehr kontrovers diskutierten Fotografinnen des 20. Jahrhunderts etabliert. Mehr als ein Vierteljahrhundert liegt zwischen der von Ray Müller dokumentierten Reise und Leni Riefenstahls letztem vorherigen Besuch bei den Naturvölkern. In dieser Zeit ist das Land von einem überaus grausamen Bürgerkrieg zerrissen worden, in dessen Verlauf die Nuba-Stämme zwischen die Fronten geraten sind. Zudem hat die Regierung die Stämme, an deren archaischem Lebensstil sich seit Jahrhunderten nichts verändert hatte, seither zwangszivilisiert, sodass sie ihre kulturelle Identität weit gehend verloren haben. Vor dem Hintergrund dieser Entwicklungen wird Müllers Film zu einem hochaktuellen Dokument, das viel über die tragische Geschichte des postkolonialen Afrikas verrät. Stilistisch ist Ray Müller so weit von Leni Riefenstahl entfernt wie dies nur möglich ist. Während in Riefenstahls Filmen die Oberfläche, das reine Bild, alles ist, wirkt die Inszenierung von Leni Riefenstahl – Ihr Traum von Afrika geradezu nachlässig. Statt der genau komponierten Bilder ihrer Dokumentationen erwarten den Zuschauer hier spontane, allem Anschein nach "uninszenierte" Aufnahmen einer Reise, die eine alltägliche Wirklichkeit einfangen sollen. Es ist dieser Kontrast in den Arbeitsweisen von Müller und Riefenstahl, aus dem sich die vielsagendste Szene des Films entwickelt. In einem Moment der Trauer und der Wut richtet sich Leni Riefenstahls ganzer Zorn auf Müller und sein Team. Sie haben ihrer Meinung nach die Situation nicht richtig eingefangen. Während sich Müller in diesem Augenblick einfach nur in Zurückhaltung geübt hat und damit einen enormen Respekt vor menschlichen Gefühlen beweist, ist Leni Riefenstahl auch mit fast 100 Jahren noch immer eine Filmemacherin, der alles Menschliche fremd ist.»

    • Sélection de la Médiathèque

    « Fausta, très belle jeune femme péruvienne, est atteinte du syndrome "la teta asustada", qu'on nomme au Pérou "le lait de la douleur". Elle vit en effet dans la peur, une peur qui a été transmise par sa mère, qui vient de mourir. A la mort de sa mère, Fausta devra affronter ses peurs pour pouvoir renaître...L’oncle qui les héberge exige de Fausta qu’elle parte enterrer sa mère au village natal et finance les funérailles. La jeune femme, introvertie et sauvage, devient employée de maison chez une célèbre concertiste, à qui elle va redonner l’inspiration en lui chantant des poèmes en quechua. Cette rencontre est pour Fausta un premier pas vers sa libération. »

    • Sélection de la Médiathèque

    « Un des films les plus célèbres de Claude Chabrol et un de ses préférés. Quatre vendeuses travaillent dans un magasin d'appareils ménagers dans l'attente de l'heure de la sortie qui leur permet de vivre leurs rêves de pacotille. Jane se laisse trop facilement draguer. Rita accepte un mariage médiocre. Ginette se produit dans un music-hall miteux. Jacqueline, rêvant d'un grand amour, rencontre un sadique qui l'étrangle. »

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