Coups de coeur

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    • Sélection de la Médiathèque

    «Enrico Oliveri, Chef der wichtigsten italienischen Oppositionspartei, steckt voll in der Krise. Zermürbt von miesen Umfragewerten und politischen Intrigen setzt er sich eines Nachts heimlich ab nach Paris, zu seiner ehemaligen Geliebten Danielle. Große Aufregung im Führungszirkel der Partei: Keiner weiß, wo Oliveri geblieben ist. Da hat dessen engster Mitarbeiter Andrea Bottini eine geniale Idee: er ruft Enricos Zwillingsbruder Giovanni zu Hilfe, einen exzentrischen Philosophen, der die Stelle des Verschollenen übernehmen soll. Mit überraschenden Folgen. Giovanni findet Spaß an der Sache und mischt die italienische Politik gehörig auf. Und nicht nur das: selbst die deutsche Kanzlerin kann sich seinem skurrilen Charme nicht entziehen…»

    • Sélection de la Médiathèque

    «Da hat die deutsche Nachkriegsgeschichte einen Stoff geliefert, wie er spannender kaum erfunden werden kann, eine Geschichte mit echten menschlichen Tragödien, Helden und Verrat. Im Herbst 1961 wird mitten durch Berlin die Mauer gebaut, ein Monument aus Stacheldraht, Stein und Beton, womit die ideologische Spaltung des kalten Krieges einen traurigen augenscheinlichen Höhepunkt erreicht. Was in den Schulbüchern zumeist zu kurz kommt, sind die menschlichen Tragödien, die sich um dieses Ereignis ranken. Da wurden im Dienste der Staatssicherheit Menschenleben zerstört, Eltern von ihren Kindern getrennt, Liebende auseinandergerissen und unbedarfte Jung-Vopos zu Mördern gemacht. Der Schwimmmeister Harry Melchior (Heino Ferch), der die menschenverachtenden Machenschaften der Stasi aus vierjähriger Haft kennt, will nicht den Rest seines Lebens hinter einer Mauer verbringen. So folgt er seinem Freund, dem Bauingenieurstudenten Matthis Hiller (Sebastian Koch). Die Wiedersehensfreude ist jedoch getrübt durch die Sehnsucht nach Lotte und Carola -- Harrys über alles geliebter Schwester und Matthis schwangerer Freundin, die bei ihrem gemeinsamen Fluchtversuch zurückblieb. Ihr aberwitziger Plan entspricht der grotesken Situation: Mit einem Tunnel wollen sie die monströsen Grenzanlagen unterwandern. Doch die titanische Leistung geht über ihre Kräfte. So suchen sie sich Gleichgesinnte, die sich mit ihnen durchs Erdreich buddeln. Auch hier stößt man auf Beton. Während unter Tage an hartem Grund gebohrt wird, spaltet die Stasi jenseits der Mauer die Menschen in Mitläufer und Staatsfeinde.»

    • Sélection de la Médiathèque

    «In a futuristic Britain, a gang of teenagers go on the rampage every night, beating and raping helpless victims. After one of the boys quells an uprising in the gang, they knock him out and leave him for the police to find. He agrees to try "aversion therapy" to shorten his jail sentence. When he is eventually let out, he hates violence, but the rest of his gang members are still after him. Bonus: Commentaires audio de Malcolm McDowell et de l'historien du cinéma Nich Redman ; bande-annonce ; making of d'"Orange Mécanique" (48 min.) ; le retour d'"Orange Mécanique" (47 min. - documentaire produit par Channel Four en 2000) ; "O lucky Malcom!" ( 85 min. - documentaire retraçant la carrière de l'acteur)»l Hommage : L’acteur Warren Clarke est décédé mercredi 12 Novembre 2014 L'acteur est notamment célèbre pour avoir joué, en 1971, le rôle de Dim dans le film de Stanley Kubrick Orange mécanique. Dans ce chef-d'œuvre d'anticipation, Dim est l'un des membres du gang d'Alex, les « droogies », des sociopathes qui s'intéressent à la musique classique et à l'ultraviolence

    • Sélection de la Médiathèque

    «From Emptiness to Infinity pays homage to one of the world's most renowned architects, Japanese minimalist master Tadao Ando (born 1941), offering an exclusive glimpse into his work process. Ando is known for his creative implementation of natural light, his deft interweaving of interior and exterior space and for designing structures that elegantly evoke the contours of the landscape in which they are set. Conceptually and aesthetically, his award-winning exposed concrete designs forge a link between traditional Japanese architecture, Zen and contemporary modernism, while also expressing his fundamental belief that "to change the dwelling is to change the city and to reform society." Directed by Mathias Frick and produced by Susann Schimk and Jörg Trentmann, the film introduces viewers to his world-famous buildings and offers an exclusive look into his work process, as Ando shares his sources of personal inspiration and motivation and looks back over his 40-year career.»

    • Sélection de la Médiathèque

    «Ça commence dans le Nord. Ali se retrouve avec Sam, 5 ans, sur les bras. C'est son fils, il le connaît à peine. Sans domicile, sans argent et sans amis, Ali trouve refuge chez sa soeur à Antibes. Là-bas, c'est tout de suite mieux, elle les héberge dans le garage de son pavillon, elle s'occupe du petit et il fait beau. A la suite d'une bagarre dans une boîte de nuit, son destin croise celui de Stéphanie. Il la ramène chez elle et lui laisse son téléphone. Il est pauvre ; elle est belle et pleine d'assurance. C'est une princesse. Tout les oppose. Stéphanie est dresseuse d'orques au Marineland. Il faudra que le spectacle tourne au drame pour qu'un coup de téléphone dans la nuit les réunisse à nouveau. Quand Ali la retrouve, la princesse est tassée dans un fauteuil roulant : elle a perdu ses jambes et pas mal d'illusions. Il va l'aider simplement, sans compassion, sans pitié…»

    • Sélection de la Médiathèque

    "Now considered one of the 20th century's greatest street photographers, Vivian Maier was a mysterious nanny who secretly took over 100,000 photographs that went unseen during her lifetime. Vivian's strange and riveting life and art are revealed through never-before-seen photos, films, and interviews with dozens who thought they knew her."

    • Sélection de la Médiathèque

    "Filmmaker Andrew Rossi asks the critical question about the value of higher education, revealing how colleges have come to embrace a business model that often promotes expansion over quality learning. With student-loan debt now over the one trillion dollar mark, the film explores the current education crisis from the halls of Harvard, to community colleges, to online learning. The most compelling story is the ongoing crisis at Cooper Union, the Manhattan college founded upon the radical notion that education should be free. In 2012, financial woes led the school to consider charging tuition for the first time in its 150-year history."

    • Sélection de la Médiathèque

    "Maggio 1959. Nella sala d'aspetto della stazione di Roma viene fermato dalla polizia per un controllo un uomo dall'aria distinta ma trasandato. Si tratta del matematico napoletano Renato Caccioppoli, un uomo geniale ed eccentrico, molto conosciuto in tutta Napoli. Il mattino successivo un commissario di polizia contatta suo fratello Luigi, che lo accoglie in casa sua e di sua moglie. Ma Renato non vuole vicino nessuno; l'unico che sopporta è Pietro, un giovane studente universitario. Nipote di Bakunin per parte di madre, e divenuto estraneo ai suoi stessi compagni di partito del PCI e ai suoi collaboratori all'Ateneo, vive la sua vita con disincantato distacco. Frutto dell'intreccio culturale e umano nato intorno all'esperienza dei Teatri Uniti di Napoli, la pellicola offre una rappresentazione di una Napoli crepuscolare, ripercorrendo la vicenda biografica del matematico napoletano."

    • Sélection de la Médiathèque

    "This documentary succeeds in surprising its audience with images and situations that have very little to do with the futuristic fantasy of "space tourism". The filmmaker sets up encounters with the least likely people imaginable, with places even stranger and more unknown than outer space itself. With extra-ordinary access and truly first-time images the film investigates the emotional oscillations of an expensive enterprise and questions the meaning and boundaries of the human spirit and our hunger for adventure and discovery."

    • Sélection de la Médiathèque

    "This documentary succeeds in surprising its audience with images and situations that have very little to do with the futuristic fantasy of "space tourism". The filmmaker sets up encounters with the least likely people imaginable, with places even stranger and more unknown than outer space itself. With extra-ordinary access and truly first-time images the film investigates the emotional oscillations of an expensive enterprise and questions the meaning and boundaries of the human spirit and our hunger for adventure and discovery."

    • Sélection de la Médiathèque

    "The page-turning joys of E.L. Doctorow's bestselling novel Ragtime, which dizzily and entertainingly paints a kaleidoscopic panorama of the racial tensions, infidelity and violence of an early 1900s America in the midst of intense social change, have been realized almost completely in Milos Forman's superbly crafted screen adaptation. Rather than trying to cram in the entire jumble of people, places, and things from the book, Forman elects instead to concentrate on the story of Coalhouse Walker Jr., a young black pianist who becomes embroiled in the lives of an upper-class white family. The result is a beautifully mounted, graceful film that develops its characters with great clarity. Perhaps only an immigrant, and a recent one such as Milos Forman, could have made this film, which looks squarely at the social problems gnawing at America but which nevertheless finds cause for hope. A truly powerhouse cast, headed by the legendary James Cagney in his final big-screen role, includes: Pat O'Brien, Elizabeth McGovern, Mary Steenburgen, Norman Mailer, Samuel L. Jackson etc."

    • Sélection de la Médiathèque

    „Kaum ein Architekt hat in den letzten Jahren außerhalb der Architekturszene für so viel Aufsehen gesorgt wie Rem Koolhaas. Dem Holländer ging es nie um das einzelne „masterpiece“, sondern stets darum, zu provozieren und Spannung zu erzeugen. Die Seattle Library, die Casa da Música in Porto oder die Niederländische Botschaft in Berlin sind eindrucksvolle Beispiele einer Architektur, die mehr sein will als bloße Architektur.Die Bedeutung und das internationale Renommee des (Der Spiegel) bezeugen eine Professur an der Harvard-Universität und die Verleihung des Pritzker-Preises im Jahr 2000. Die Jury würdigte Koolhaas als „Visionär und Ausführer, Philosoph und Pragmatiker, Theoretiker und Prophet.“ Rem Kohlhaas presidiert die 14. Architektur Biennale in Venedig.

    • Sélection de la Médiathèque

    «Documentary film about the most mythic of all American emporiums. A look behind the backroom doors and into the reality of the fascinating inner workings and fabulous untold stories from Bergdorf Goodman’s iconic history. The legend, the parties, the fashion idols, the windows, the women, the buyers and shoppers — and most of all, the quintessentially American dreams of New York’s high-fashion hot-spot – all come to life in an ode to a realm where creativity and commerce reign equally supreme. Bergdorf Goodman was a favorite shopping spot for "Sex and The City's" main character, Carrie Bradshaw. A glitzy, glamorous, insightful and truly breathtaking behind-the-scenes look at the world's most legendary department store. Featuring frank, revealing and frequently outrageous interviews with Karl Lagerfeld, Ashley & Mary-Kate Olsen, Nicole Richie, Joan Rivers and many others.» Joan Rivers, America’s most abrasive comedienne, died on September 4th, aged 81 : http://vimeo.com/105279021

    • Sélection de la Médiathèque

    «Ärztin Barbara hat einen Ausreiseantrag aus der DDR gestellt, während ihr Geliebter Jörg im Westen ihre Flucht vorbereitet. Als Folge des Gesuchs wird Barbara von Berlin in ein Provinzkrankenhaus strafversetzt, wo sie unter ihrem neuen Chef Andre in der Kinderchirurgie arbeitet. Der Mann verwirrt sie - mit seiner Freundlichkeit, seiner Fürsorge, seinem Verständnis. Barbara beginnt den Boden unter den Füßen zu verlieren. Sie ist sich über nichts mehr im Klaren: ihre Flucht, ihre Liebe, ihre Pläne. Wie wohl viele Menschen in der damaligen DDR - zumal solche, die ihr Missfallen gegen das "Paradies der Werktätigen" so offen zum Ausdruck gebracht hatten wie sie - ist Barbara es gewohnt, ständig misstrauisch beobachtet zu werden. Sie hat sich damit arrangiert, begegnet den Menschen mit (berechtigtem) Misstrauen und lebt allein in der Hoffnung, dass es ihrem westdeutschen Geliebten Jörg (Mark Waschke) irgendwie gelingen wird, ihre Flucht zu arrangieren. So lange muss aber das Leben weitergehen, muss sie den Anschein von Normalität erwecken.»

    • Sélection de la Médiathèque

    «Am äußersten Ende Österreichs, direkt an der tschechischen Grenze befindet sich einer der besonderen Orte dieser Welt. Wie unter einem Brennglas treffen hier die moralischen Herausforderungen unserer Zivilisation: Schuld, Verantwortung und der Wille zur Wiedergutmachung aufeinander. In einem verwilderten ehemaligen Safaripark, hermetisch von der übrigen Welt abgeschottet, leben 40 Schimpansen aus dem ehemaligen Versuchslabor des Pharmakonzerns Immuno. Infiziert mit HIV- und Hepatitisviren. Traumatisiert, verstört, hochaggressiv. Sie hassen Menschen und haben allen Grund dazu. Heute leiten die Pflegerinnen ein weltweit einzigartiges Resozialisierungsprojekt für traumatisierte Primaten und begleiten deren mühevollen Weg aus der lebenslänglichen Isolation hin zu einem Leben in artgerechten Gruppen.»

    • Sélection de la Médiathèque

    «Lifetime's biopic on Georgia O'Keeffe is a lot like one of that great artist's paintings: quiet and peaceful at first, but explosive if you stick with it.The first half of the film revolves around Georgia's life in New York City, where she initially captured the eye of the art community. It starts in 1916 when Georgia (Joan Allen) meets the older Alfred Stieglitz (Jeremy Irons), a talented photographer, who was showcasing some of her drawings at his gallery in New York. We see how Georgia's blunt honesty fascinated the married Stieglitz who would offer her a place to live in the city and not only lead to an affair but the destruction of his marriage and then their own marriage. His wandering eye lead to problems of their own and her move to Mexico where the naturally beauty of the surroundings captured her imagination. Georgia spends most of her remaining life there and this state had an even greater impact on her artwork. The director does do a great job in changing the tone of the film and in an instant, Georgia's world is brighter. She awakes to wide, open country and, to a small degree, we can see that New Mexico was rejuvenating for her. And then there are the performances with Joan Allen and Jeremy Irons doing a fantastic job of making these characters feel real.»

    • Sélection de la Médiathèque

    «Documentary in two mixed parts. One of the parts is about the portuguese neurophysiologist Antonio Egas Moniz, Nobel prize for Medicine in 1949, who was one of the first (or even the first) scientist who operated on schizophrenic patients using the technic called lobotomy. The other part is about the day by day life of schizophrenic people nowadays: their behaviours, their relationships, their treatments for the illness. The title of the movie is a reference to a chimpanzee used to experiment for a better knowledge of the schizophrenia. In the present the lobotomy is not used, dued to its lack of operative results in most of the cases and the appearence of very effective new drugs (in the 70's) to control the symptoms and disturb behaviours caused by the mental illness.»

    • Sélection de la Médiathèque

    100 ans de l'histoire de l'Afrique, par la voix de ses grands acteurs, tous ceux qui, de près ou de loin, ont pris part à son réveil et l'ont fait entrer dans le XXIe siècle.

    • Sélection de la Médiathèque

    “ Aluminium ist ein faszinierendes Metall: leicht, rostfrei und einfach zu verarbeiten. Noch vor etwas mehr als hundert Jahren war es so exotisch, dass Aluminium auf Welt-Ausstellungen präsentiert wurde und teurer wie Gold war. Doch Aluminium wird nicht nur als Werkstoff eingesetzt. Aufgrund seiner vielfältigen chemischen Eigenschaften ist es Bestandteil von Kosmetikprodukten, Nahrungsmitteln oder Medikamenten.Der ebenso spannende wie aufwühlende Film lässt neben Fachleuten auch Patienten zu Wort kommen. Und er ist brisant, weil zu den Krankheiten, bei deren Entstehung Aluminium eine Rolle spielen könnte, auch die Alzheimerdemenz und Brustkrebs gehören. Umso wohltuender, dass Ehgartner keinen einseitigen Skandalbericht vorlegt, sondern dem Zuschauer die Fakten und verschiedene, durchaus kontroverse Meinungen zum Thema präsentiert.”

    • Sélection de la Médiathèque

    "Acclaimed director Adolfo Aristarain's COMMON GROUND provides a compelling mix of family drama and biting social commentary. When his university suggests that aging Literature professor Fernando Robles (Federico Luppi) retire, they intend it as more than mere suggestion. The downward-spiraling economy plaguing Argentina in the early 21st century caused mass unemployment, and the middle-class could not count themselves as secure in their economic status. Fernando and his wife Lili (Mercedes Sampietro) confront this reality pragmatically, but the stress and conflict greatly test their marriage. The family's economic worries also take their toll on Fernando's relationship with his son Pedro (Pablo Rago). Though Fernando refuses assistance, he resents his son for moving away from Argentina when it most needs resourceful citizens. The drastic changes that Fernando and Lili must make resonate universally, and illustrate the difficult balance struck between government, industry, and individual well-being."

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